“Megannyi pozitiv hatás közül a számomra legfontosabbak: énekesként/zenészként megtanultam megint kicsit laikusabb szemmel nézni a muzsikálásra, ami megmondom őszintén, felszabadító, különösen az alkotás terén. Látom azt, hogy egy általam nem igazán felbecsült zenekar miként tud érvényesülni és egy becsült miért nem.” Orbán Adri énekesnő, a Kőbányai Zenei Stúdióban végzett. 2016 tavaszán kezdte a Zeneipari menedzsment képzést a Zeneipari Hivatalban. Elmeséli, hogyan alakult át a látásmódja a tíz hónap alatt.
Kicsi korom óta elkötelezett vagyok a zene iránt. Amikor elvégeztem a középsulit, fontosnak tartottam, hogy megtanuljam a szakmai hátterét, valamint azt, hogy hozzám hasonló kívülálló zenebolond emberek között legyek.
A Kőbányai Zenei Stúdió alatt rengeteg szakmai tapasztalatot szereztem, első év végén alapítottam meg az első zenekaromat, amelynek kapcsán elkezdtem látni, hogy mennyi munkával jár egy zenekar szervezése, fenntartása, illetve fejlesztése, hogy egyre nagyobb és nagyobb színpadon játszhassunk minél jobb időben és minél több embernek.
Sokan úgy gondolják, hogy a zenekarvezető egyenlő a menedzserrel. Fatális tévedés. Sokáig hibáztattam magam, amiért képtelen voltam megfelelni minden elvárásnak még temérdek segítséggel sem. Különösen bosszantó volt, hogy bár ahogy az újabb és újabb kihívásokon átlendültünk, gazdagodtunk élményekkel, tapasztalatokkal, a szempontrendszerek és a tennivalók csak sokasodtak és végül azt sem tudtuk, hogy merre tartunk és miért.
Égető szükségünk volt egy menedzserre. Noha intenzíven mondogattuk is ezt a szót, szerintem a pontos feladatkörét nem tudtuk volna meghatározni. Csak azt tudtuk, hogy szükségünk lenne valamiféle külső segítségre, egy külső szemlélőre, aki szervezi helyettünk a koncerteket. Hiába voltunk/vagyunk rutinos zenészek és hittük/hisszük, hogy kiemelkedően jók vagyunk abban, amit csinálunk, a zeneipar gazdasági oldalához maximum a józan paraszti ész határáig értettünk. (A negatív sztereotípiák ellenére igenis van nekünk olyan is.)
Sok középiskolás osztálytársamból lett közgazdasági valamint marketing szakember, azonban amikor segítséget kértem tőlük, kedvesen elutasítottak azzal, hogy szívesen segítenének,de fogalmuk sincs róla, hogy zenei terepen hogy működnek ezek a dolgok.
Aztán egyre inkább kezdett kikristályosodni az a gondolat, hogy a zenei menedzserként tevékenykedő személyek nagy része szimplán csak céltudatos, simulékony emberek halmaza nagy kapcsolatrendszerrel, akik ügyeskednek,még hozzá eredményeiket nézve elég jól. Arról nem beszélve, hogy zenészként temérdek előítéletem volt a zene IPARI részével kapcsolatban.
Az ember lánya az elutasítások, a ködösítések és túl sokáig tartó ,,hal a szatyorban” effektus után csak megmakacsolja magát, hogy akkor elmegy megtanulni ezt is. Na de hol?
2015 elején értesültem a Zeneipari Hivatalról és láttam, hogy van zeneipari menedzser képzés. Igazából iszonyat szerencsés időzítés volt, mert például öt évvel ezelőtt csúnyán hoppon maradtam volna és kikötök talán egy tehetségkutató műsorban.
Többször végigböngésztem a honlapot és valósággal ittam a szavakat, tudtam, hogy amint az anyagi akadálya elhárul, azonnal jelentkezni akarok.
2016 januárjában találkoztam először Morcz Fruzsival egy felvételi elbeszélgetés keretén belül és szinte azonnal a dolgok közepébe tudtunk vágni. Az elmondásaim alapján szerintem látta rajtam, hogy mennyire bele akarok látni az egészbe és számomra megtisztelő, hogy a megközelítőleg 50 emberből beválogatott a mindössze nagyjából 20 fős osztályba.
Az osztálytársaim mind bátran állíthatom, hogy a szakmát komolyan vevő, fantasztikus emberek, akiknek komoly céljaik vannak, akármikor szívesen fordulnék hozzájuk segítségért. Nagyon jól érzem magam itt.
Ami a dolgok tanulmányi részét illeti. Kezdetben nagyon nehéz volt visszarázódni abba, hogy rendszeresen sokat kell olvasni, jegyzetelni, tanulni, teszteket írni. Óriási mennyiségű információ az, ami rászabadul az emberre, nem csak azért mert zúdítják, hanem végre olyan gondolatokat, élményeket, tanulságokat hallasz és olvasol, amire mindig is kíváncsi voltál a zeneiparral kapcsolatban, ezért igyekszel minél többet kivenni belőle.
Megannyi pozitiv hatás közül a számomra legfontosabbak: énekesként/ zenészként megtanultam megint kicsit laikusabb szemmel nézni a muzsikálásra, ami, megmondom őszintén, felszabadító, különösen az alkotás terén. Látom azt, hogy egy általam nem igazán felbecsült zenekar miként tud érvényesülni és egy becsült miért nem.
Nem hiszem, hogy magamat fogom menedzselni, de legalább most már tudom, hogy milyen emberekre van szükségem, ha hosszú távon érvényesülni szeretnék.
Mostanában akármit is szervezek, valahogy úgy érzem, felbátorodtam ahhoz, hogy feltétlenül ne kössek kompromisszumot, ha az elképzeléseimről, esetleg mások igényeiről van szó. Ez pedig baromi jó érzés.
Fruzsi nagy hangsúlyt fektet a dolgok gyakorlati oldalára. Személyes konzultáció során próbál belelátni a fejünkbe, kíváncsi rá, hol tartunk az életünkben, látja, hogy egyenként mennyire mások vagyunk és minden lehetséges módon próbál segíteni, ha arra van szükség. Példának mindig az általa objektíven megítélt legjobb szakembereket, nagyobb rendezvényeket és helyszíneket hozza fel, órákon is, valamint a terepgyakorlatokat is igyekszik úgy szervezni, hogy az említett helyszínekre elmenjünk, azok kulisszáiba beleláthassunk. Folyamatosan biztat minket arra, hogy figyeljük meg a nagyobb produkciókat mindenféle szempontból valamint legyünk naprakészek az itthoni és a külföldi eseményekkel kapcsolatban is.
A suliban az előadásokat olyan emberek tartják, akik a hazai zeneipar kulcsfigurái, akik meglepő őszinteséggel osztják meg tapasztalataikat, tudásukat azért, mert nagy részük pontosan tudja, hogy milyen az, amikor az embernek magától kell beletanulnia a zeneiparba.
Sok előadó és zenekar is bizalommal fordul a Zeneipari Hivatal felé, rendszeresen jönnek a megkeresések menedzser és egyéb posztokra.
Nyáron olyan rendezvényeken lehet gyakorlatozni mint a Sziget, a Campus fesztivál,vagy a Művészetek Völgye. Jó magam eddig nem vettem részt fesztiválok háttérmunkálataiban, de az osztálytársaim tavaly nyárról gazdag élménybeszámolókat tartottak.
A Zeneipari Hivatal nem csak egy iskola, hanem egyben egy közösség is. Ha baj van, tudunk egymáshoz fordulni segítségért, barátságok szövődtek, többé – kevésbé mindenki ismer mindenkit, Fruzsi arról is igyekszik gondoskodni, hogy az újak minél előbb beilleszkedjenek.
Őszintén ajánlom azok figyelmébe ezt a képzést, akik életük nagy részét zenével kapcsolatos közegekben képzelik el, akár mint fesztiválszervező, zenei újságíró, személyi menedzser vagy mint muzsikus.