“A kurzus második félévében van személyes konzultáció is, amikor Fruzsival kettesben átbeszéljük, hogy eddig hogyan tetszik a képzés, milyen témák tetszenek, milyen témák nem tetszenek, és ő ez alapján segít szakmai gyakorlatot találni. (…) az osztálytársak közül sokan bekerültek különféle produkciók mellé. Az egyik osztálytársunk például az NB zenekar turnémenedzsere lett, ami igazán nagy dolog szerintem, hiszen a zenekar az idei Nagyszínpad döntőse volt.” Viki 2017 őszén kezdte el a Zeneipari menedzsment képzést. Elmeséli, mit tapasztalt.
Már évek óta szemeztem a Zeneipari Hivatal kurzusaival, de az egyetem alatt nem volt sok szabadidőm, és nem akartam, hogy bármelyik iskola rovására menjen a másiknak, így végül a mesterszak befejezése után jelentkeztem a Zeneipari Hivatal Zeneipari menedzsment kurzusára.
Korábban dolgoztam lemezkiadónál gyakornokként, és jópár zeneipari blogot is folyamatosan olvasok, viszont nem állt össze a fejemben a kép a zeneipar egészéről, a folyamatok pontos működéséről, azonban tudtam, hogy ez egy olyan iparág, amit nagyon szeretnék megismerni. Ráadásul 14 éves korom óta gitározok, úgyhogy pár zenei szárnypróbálgatáson is túl vagyok már, így nekem a legfőbb célom az volt, hogy behatóan megismerjem a zeneipart, és végre el tudjam dönteni, hogy én a menedzsment oldalon, vagy inkább az alkotói oldalon szeretnék benne részt venni.
A kurzus alatt minden héten egy tanóra van, és ezeket a tanórákat különféle vendégelőadók tartják, akik az adott témakörben jártasak. Ők mind ismert és elismert szakemberek, ami miatt nem csak a tananyaggal bővül a tudásunk, hanem képbe kerülünk a hazai zeneipar szereplőivel is, ami szintén fontos annak, aki komolyan gondolja a képzést.
A tanórák elején minden héten röpdolgozatot is írunk. Fruzsi minden hétre felad egy kötelező olvasmányt, amiből fel kell készülni. Nem minden olvasmány egyformán érdekes, de mind egyformán hasznos. Egy pár órát mindenképp foglalkozni kell ezekkel a szöveggel otthon ahhoz, hogy a röpdolgozatot jól meg lehessen írni, viszont ahogyan haladtunk előre az olvasmányokkal egyszercsak azt vettem észre, hogy egyre jobban átlátom a zeneipar működését, és a korábban rejtélyesnek hangzó szakszavak mind értelmet nyernek. Ráadásul az olvasmány mindig az adott óra anyagához kapcsolódik, így aki jól felkészül, az már képbe kerül az adott órára a témával kapcsolatban. Aki járt már egyetemre, és túl van néhány húzós vizsgaidőszakon, annak ezek a szövegek nem jelenthetnek kihívást, sem mennyiségben, sem nehézségben. Nekem egyébként az előadómenedzsment, a koncertszervezés és a nemzetközi zeneipar voltak a kedvenc témaköreim a képzés során, az ezekhez tartozó olvasmányokat és órákat élveztem a legjobban.
A kurzus második felében a heti tanórán felül van egy terepbejárás is szinte minden héten. Ezek azért nagyon izgalmasak, mert egyfelől testközelből találkozhatunk olyan emberekkel, akik a magyar zeneipar elismert alakjai, ráadásul olyan helyekre is eljutunk, ahová egyébként nem nagyon tudnak bejutni az átlagemberek. Így például bejártuk Bende Zsuzsanna promóterrel az A38 minden zugát, a koncertteremtől a backstage-en át a Petőfi Tv stúdiójáig, de ellátogattunk az Akvárium Klubba, a Kuplungba, a Budapest Parkba, a Musicland lemezboltba, a Supersize Recording stúdióba, a Petőfi Rádióba is. Ezeken a helyeken körbevezették a csoportot, és egy ott dolgozó szakember mesélt a helyről és válaszolt a kérdéseinkre.
Az egyik kedvenc terepbejárásom a Quimby próbatermében volt, ahol Kiss Tibi fogadott bennünket és mesélt a zenekar múltjáról, jelenéről, jövőjéről. Nagyon érdekes volt látni, hogy az egyik legismertebb magyar zenekar, milyen profi körülmények közt próbál. A másik kedvenc órám a Belau zenekar alapítója által tartott óra volt, ahol abba nyertünk betekintést, hogy milyen lehetősége vannak egy olyan magyar zenekarnak, akik már kezdetektől a nemzetközi piacot célozzák meg.
A kurzus második félévében van személyes konzultáció is, amikor Fruzsival kettesben átbeszéljük, hogy eddig hogyan tetszik a képzés, milyen témák tetszenek, milyen témák nem tetszenek, és ő ez alapján segít szakmai gyakorlatot találni. Mivel én időközben rájöttem, hogy inkább az alkotói folyamatok érdekelnek, és inkább szeretnék először egy saját zenei projektet létrehozni, és azt menedzselni, így én nem mentem végül szakmai gyakorlatra. Azonban az osztálytársak közül sokan bekerültek különféle produkciók mellé. Az egyik osztálytársunk például az NB zenekar turnémenedzsere lett, ami igazán nagy dolog szerintem, hiszen a zenekar az idei Nagyszínpad döntőse volt.
A képzés során van lehetőség néhány egyedi programra is ellátogatni. Voltunk például Egerben megrendezett Music Hungary Konferencián, ami egyfelől egy szakmai rendezvény, ahol sok új tudást szerezhet az ember a különféle előadások, és kerekasztalbeszélgetések során, valamint egy nagy „osztálytalálkozó” is, ahol a zeneipar minden fontos szereplője összegyűlik évente egy helyen, ami megintcsak egy fontos networking lehetőség lehet annak, akinek vannak tervei a jövőre nézve. Ezen felül pedig a Fonogram-díjátadón is részt vettünk a csoporttal.
Mindent egybevetve én nagyon örülök, hogy jelentkeztem a Zeneipari Hivatalba, mert bár sok energiát kell belefektetni a tanulásba, azonban végre tisztázódott bennem, hogy pontosan milyen formában szeretnék részt venni a zeneipar egészében. Nagyon sok új tudást szereztem, amit remélhetőleg mind kamatoztatni is fogok a jövőben a saját zenei projektem során. Ezen felül köszönöm a képzésnek, hogy ennyi izgalmas helyre ellátogathattunk, és ennyi érdekes emberrel találkozhattunk az év során. Biztosan még évek múlva is mosolyogva fogok arra gondolni, amikor a terepbejárás során az Akvárium Klub színpadára álltam, vagy amikor a korábban még sosem látott A38 backstage-ében találtam magamat.
A képzésbe a nyílt napon bele is tudsz nézni. A nyílt nap jelentkezési határideje: 2018. szeptember 28. péntek, éjfél, jelentkezni az info@zeneiparihivatal.hu címen tudsz. (A nyílt napra a helyek várhatóan hamarabb betelnek.)