“…azzal a határozott elképzeléssel jelentkeztem, hogy a végére jobban át fogom látni a zeneipar működését, rengeteg apró, de nélkülözhetetlen dolgot tanulok meg, ami ahhoz szükséges, hogy minél értékesebb munkát tudjak majd végezni a zeneipar bármely területén. Úgy gondoltam, hogy a végére annyi tudást és ebből fakadó lelkesedést gyűjtök, hogy meg akarom majd váltani a világot. A helyzet az, hogy elképzeléseim valósággá váltak.” Horváth Luca a 2015 őszi képzésünk diákja volt. Nem csak tudást, de barátokat is szerzett a kurzuson. Elmeséli, hogyan is volt az életében jelen David Bowie vagy Amy Winehouse ezalatt a tíz hónap alatt.
A Zeneipari menedzsment képzésre azzal a határozott elképzeléssel jelentkeztem, hogy a végére jobban át fogom látni a zeneipar működését, rengeteg apró, de nélkülözhetetlen dolgot tanulok meg, ami ahhoz szükséges, hogy minél értékesebb munkát tudjak majd végezni a zeneipar bármely területén. Úgy gondoltam, hogy a végére annyi tudást és ebből fakadó lelkesedést gyűjtök, hogy meg akarom majd váltani a világot. A helyzet az, hogy elképzeléseim valósággá váltak.
Annak, hogy a képzés azt tudta adni, amit vártam tőle, vannak alaptényezői mind a diák, mind az oktatás részéről. Nagyon örültem, hogy a diák részéről az őszinte érdeklődésen és tudásvágyon meg persze a ráfordítandó időn kívül nem követel mást. Az oktatás viszont olyan dolgokat nyújt, amit egyetemi tanulmányaim alatt sem feltétlen tapasztaltam és ennek oka egyértelműen az, hogy Morcz Fruzsi, a Zeneipari Hivatal vezetője teljes mértékben szívügyének tekinti a sulit, így azt is, hogy az oktatás az ő maximalizmusának megfelelően, igényesen és minőségien történjen.
Ennek érdekében szinte minden héten olyan vendégelőadónk volt, aki a zeneiparban tevékenykedik, így nem csak elméleti, hanem gyakorlati tudása is nagy, ráadásul ennek a tudásnak aktualitása is van. Persze jól esett az is, hogy az órák nem klasszikus tanár-diák viszonyban zajlottak, hanem egyfajta „mester és tanítványai” hangulatban, őszintén. Hozzáteszem, ehhez hozzájárult a csoportunk tagjainak egymással való viszonya, illetve az évfolyamok egymás közti kapcsolata, meg az iskola helyszínének különleges atmoszférája. Mert valljuk be, egy a zene és a zeneipar iránt érdeklődőnek jól esik, hogy az ajtótól pár lépésre David Bowie-t pillantja meg vagy, hogy órák alatt a könyvtár faláról figyelő Amy Winehouse-zal nézhet farkasszemet (ez a jutalma annak, aki jól választ ülőhelyet 🙂 ). Persze ami talán a legfontosabb, hogy itt mindenkinek közös az érdeklődési köre és szerelme a zene, ez pedig olyan légkört teremt, amiben elképesztően jó létezni.
Számos terepbejárásunk fontos kiegészítése volt az óráknak. Különösen jónak tartottam, hogy mind a fizikai, mind a digitális terjesztésről fontos, releváns információkat tudhattunk meg. Előbbiről a Musicland lemezboltban, Oroszi Ivántól, utóbbiról a White Monkey Music Distribution-től érkező Gallasz Enikőtől és Gedeon Andreától. A terepbejárásokban nagyon szerettem, hogy a lehető legszélesebben akarja összefogni a zeneipar fontos pontjait. A sok koncerthelyszín – mint az A38, az Akvárium, a MüPa – mellett átfogó képet kaphattunk az előadóművészt érintő jogokról Dr. Békés Gergelytől, aki az EJI képviseletében tartott előadást. A változatosságot alátámasztandó, még a zene és a tévé kapcsolatáról is hallhattunk az X-faktor kapcsán Schiwert-Takács Lászlótól és Verebély Marcelltől.
Ha még valamit elmondanék a képzésről, az a hihetetlen mennyiségű plusz tudás, ami a kapcsolódó olvasmányokból, valamint az önszorgalomból olvasható, az iskola saját (!) könyvtárában fellelhető könyvek formájában a rendelkezésünkre áll. A könyvtár is egy olyan tényező, ami az iskola azon tulajdonságát támasztja alá, amit a legjobban értékelek benne: nem kötelez, de ösztönöz, és ha fejlődni akarsz, megadja rá a lehetőséget.
A Zeneipari Hivatalnak és Fruzsinak a rengeteg tudáson és az emberi kapcsolatokon kívül olyan lehetőségeket köszönhetek, amik által végleg beleszerettem a zenei élet háttérmunkálataiba is. Alkalmam nyílt a The Bits – Hungarian Beatles Tribute Band-nél tölteni egyik gyakorlatomat. Ez a három hónapos időszak sok hasznos, a továbbiakban segítségemre lévő tapasztalatot adott.
Második gyakorlatomat a Veszprémi Utcazene Fesztiválon tölthettem. Csodálatos emberekkel találkozhattam és az ott szerzett élményeket és tanultakat sosem fogom elfelejteni, hasznos, alkalmazható tudást gyűjthettem.
A Zeneipari menedzsment képzés jó célt szolgál. Nem csak tudásban, hanem emberileg is formált, fejlesztett és úgy gondolom, hogy ezt csak egy igazán jó oktatásról lehet elmondani.