A jól megszerkesztett Facebook-oldal alapvető, ráadásul – ha jól célzunk – ezen a platformon rengeteg potenciális rajongót érhetünk el párezer forintos befektetésből. A május 2-án újrainduló ElectriCity – elektronikus zenei menedzsment kurzus oktatója, Dragán Norbert online marketing specialista a Frank Digital-nál. Vele beszélgettünk a sikeres Facebook marketing stratégia titkairól és az online közönségépítés eszközeiről.
Demeter Fanni interjúja
Mekkora jelentősége van egy előadó népszerűségében és ismertségében az online marketingnek?
Hatalmas. Megfelelő online jelenlét nélkül manapság már képtelenség jelentős sikereket elérni, legyen szó bármilyen szakmáról. Néhány évvel ezelőtt még volt létjogosultsága az online és offline marketinget különválasztani, 2016-ra azonban ez gyakorlatilag már értelmét vesztette. Ha valaki még mindig azt hiszi, hogy az emberek figyelnek a TV-reklámokra, rádió- vagy a print hirdetésekre, az nagyon nagyot téved. Elég csak körülnézni bármilyen nyilvános helyen: mindenki a telefonját bújja. Lassan a kereskedelmi csatornák is lehúzhatják a rolót, mert már most sem figyel senki sem a reklámokra: helyettük egyből előkerül a Facebook vagy az Instagram.
Ahogy említetted, az online marketing nagyon fontos szelete a Facebook-on zajló kommunikáció. Mekkora szerepet játszik egy tisztességesen megszerkesztett Facebook-oldal az előadók és művészek sikerességében?
A megfelelően összerakott oldal a kiindulási alap, anélkül senkit sem vesznek komolyan. A kulcs inkább abban van, hogy hogyan használjuk: mennyire vagyunk képesek átadni, hogy miről szól a brandünk, hogy milyen értékeket képviselünk, hogy mi a sztorink.
Magyarországon mi a helyzet? Felismerték már az előadók, hogy a sikeres kommunikáció egyik kulcsa ebben rejlik?
Szerintem rájöttek már, hogy megfelelő Facebook-jelenlét nélkül nem tudnak érvényesülni. Sokan azonban csak simán saját maguk és rendezvényeik reklámozására használják, ami gyakran kevés; túlzottan öncélú, nem közvetít semmilyen értéket a közönség számára, ezért hamar unalmassá válik. És mivel a Facebook algoritmusa felismeri ezt, az ilyen bejegyzések eltűnnek a süllyesztőben, és nem jut el az üzenet a célcsoport számára.
Milyen eszközökkel érdemes a Facebook-os aktivitást növelni?
A legfontosabb a megfelelő tartalom előállítása, legyen az videó, blogbejegyzés, fotó, gif vagy bármi más. Ha olyan kontentet készítünk, ami valóban értékes a célcsoportunk számára, akkor a sikert már félig borítékolhatjuk. Az egyenlet második fele a megfelelő disztribúciós stratégia – el kell juttatnunk ezeket a tartalmakat a közönségünkhöz, amihez bizony pénzt kell költeni.
Mielőtt bárki felháborodna, ne tegye: a Facebook célzási lehetőségei zseniálisak. Ha jól csináljuk, 1000 forintból akár 4-5 ezer releváns ember elé is el tudunk juttatni egy-egy üzenetet, ami sokkal hatékonyabb, mint bármilyen más, jelenleg elérhető marketingeszköz a világon.
Vannak olyan magyar előadók, akiknek a Facebook-oldala a sikeres online kommunikáció iskolapéldája is lehetne? Kik ők? Mit érdemes ellesni tőlük?
Elsőként a LavaLava csapata jut eszembe. Nagyon sok egyedi, kreatív tartalmat készítenek, a legutóbbi, halloween bulijukra készült promóvideó például kiemelkedő nemzetközi virális siker lett, közel 300 000-en látták eddig. Tőlük a kreativitást és a humort érdemes eltanulni.
Másodjára a Ricsárdgír zenekart említeném, akik eszméletlen jó szövegeket írnak.
Összességében elmondható, hogy kiemelkedően profi, hibáktól mentes online kommunikációt többnyire csak fesztiváloktól és nagyobb kluboktól látunk, hiszen ott van igazán megfelelő szakemberekre kapacitás.
Mennyire tanulható ez a fajta kommunikáció?
Abszolút tanulható, de többnyire nem a hagyományos oktatási rendszerben. Nagyon gyorsan változnak az online marketing világában a dolgok, ha valaki sikeres akar lenni, folyamatosan fejlesztenie kell magát. Legjobb kiindulási pont talán Gary Vaynerchuck követése a lehető legtöbb csatornán (facebook, Snapchat, Instagram, Twitter), tőle nagyon sokat lehet tanulni.
Milyen buktatói vannak az elhibázott Facebook stratégiának?
Az elvesztegetett időn és pénzen túl talán a legnagyobb veszélye a nem megfelelő közönség felépítése. Inkább legyen kevesebb like-olónk, de számukra legyen valóban releváns a brandünk, minthogy számtalan oda nem illő emberre pazaroljuk az időnk és energiánk.
Legrosszabb esetben akár teljességgel kinyírhatjuk karrierünk, gondoljunk csak Ten Walls tavalyi homofób-botrányára. Ha valaki ilyet hibázik, azt már nem lehet marketinggel helyrehozni. Mélyebbre kell nyúlni, és egy hosszabb alkotói szünet alkalmával alapos önvizsgálatot tartani. Aztán meg lehet próbálni bebizonyítani, hogy valóban történt változás, ami nem könnyű feladat.
Kinek és miért ajánlanád a Zeneipari Hivatal ElectriCity képzését?
Azoknak, akik szeretnétek a zenei karrierjük következő szintjére lépni.
A következő tizenegyhetes ElectriCity kurzusunk 2016. október 10-én, hétfőn indul. A kurzusról bővebben az alábbi kurzuskatalógusban. Az ElectriCity kurzus nyílt napja szeptember 19-én, hétfőn 18 órától lesz, jelentkezni az info@zeneiparihivatal.hu címen lehet.