2016 April 11

„A munkánk nem arról szól, hogy a backstage-ben sörözünk a zenekarokkal” – Berger Szabolcs, az ElectriCity kurzus oktatója

Berger Szabolcs A38 indulása óta dolgozik a hajón. Még egyetemistaként került a legénységbe. Legelső munkanapján a pénztárban ült és papír alapon vezette az elszámolást az aznapi jegybevételről. Mikor megkérdezték tőle, mikor jön legközelebb, rávágta: akár holnap! Ma már a rendezvények lebonyolításáért felel, ő irányítja a kisebb-nagyobb csapatokat, akik a mi szórakozásunkért dolgoznak. Szabolcs a május 2-án induló ElectriCity kurzusunk előadója.

Demeter Fanni interjúja

Pontosan hogy kell elképzelni, mi az, amivel Te foglalkozol az A38-on?

A rendezvények lebonyolításának kapcsán az összes lépcsőfokot végijártam: jegyeket szedtem, ruhatároztam, de foglalkoztam színpadi pakolással és színpadépítéssel is. Az utóbbi pár évben ezeknek a munkaköröknek lett egy összefoglaló neve, mi vagyunk az úgynevezett „infósok”, akiknek jelenleg én vagyok az egyik főnöke. Egy napon átlagosan három-négy különböző rendezvény zajlik a hajón, amelyek nagyon széles skálán mozognak: lehetnek ezek koncertek, kiállítás megnyitók, konferenciák, filmvetítések, partik, performanszok, de színház is. Minden egyes eseménynek külön technika- és emberi erőforrás-igénye van, a mi feladatunk az, hogy közülünk egyvalaki mindig jelen legyen – reggel 8-tól hajnali 6-ig, persze váltásokkal – és ez alá az ember alá dolgozik 6-16 ember, a rendezvény méretétől függően. Tehát a helyszínen mi koordináljuk a csapatot.

Mindig ezzel szerettél volna foglalkozni, vagy „idesodort az élet”?

bergi a38-2Á, egyáltalán nem ez volt a terv! Pécsről származom, érettségi után költöztem Budapestre azzal az álommal, hogy programtervező-matematikus leszek. Pár év után azonban otthagytam a szakot, és átmentem az informatikus-mérnöki képzésre, amit el is végeztem. A hajóra azért kerültem, mert az egyetem mellett szükségem volt egy másodállásra – persze nem véletlenül csöppentem pont ide. Pécsett egy szabad rádióban műsort vezettem, dj-ztem, és bulikat is szerveztem, tehát az érdeklődés megvolt.

Ahogy említetted, a kezdetek óta a hajón dolgozol. Melyek voltak a legnagyobb kihívások, amikor az A38 épp csak megnyitott?

Visszatekintve vicces, hogy akkor milyen felszereltséggel indultunk el. Az első estén nagyjából senki nem tudta, mi a dolga: mindenkinek volt tapasztalata a buliszervezés területén, de még csak aznap délután pakolták össze a hajót. Emlékszem, hogy a bejáratnál nem volt számítógép: az egész elszámolást papíron végeztük. Szóval nem volt egyszerű, de időszakról időszakra mindig fejlesztettünk valamit, ez a mai napig így van. Például a kezdetekben nem voltak a tetőteraszon programok, ott is folyamatosan alakítottuk ki a tetőfedést, a színpadot, a bárpultot. Ugyanígy volt az orrterasz esetében is.

Ahogy a hajó is változik, úgy a koncertlátogatási- és fogyasztói szokások is változnak, mi pedig folyamatosan idomulunk az igényekhez. A koncerszervezők folyamatosan járnak külföldi fesztiválokra és konferenciákra, hogy tisztában legyenek az újdonságokkal. Azzal szerintem senkinek nem mondok újat, hogy Magyarországon – főleg a progresszívebb műfajok esetében – több éves lemaradás van. Ha az ember meghallgat egy jó koncertet egy külföldi fesztiválon, azt itthon körülbelül 2 év múlva tudja elsütni a szervező. Emiatt az állandó megújulási folyamat miatt mondanám, hogy a hajó nem csak akkor jelentett kihívást, hanem a mai napig az.

Hogyan válhatott az A38-ból mára brand? Szerinted melyek azok a főbb elemek, amelyek hozzájárultak ahhoz, hogy ma már a hajó Budapest egyik ikonikus kulturális fellegvára?

Az A38 esetében előnyt jelent, hogy nem kell attól félni, hogy 2 év múlva le akarják bontani az épületet, ami otthont ad a rendezvényeknek. Hatalmas segítség, ha az ember olyan helyet tud építgetni, amiről tudja, hogy 10 év múlva is ott lesz.

Mivel kulturális központ vagyunk, nem csak szórakozóhely, ezért egy csomó Európai Uniós kultúrtámogatási programra is könnyebben tudunk pályázni, mint egy sima klub. Ezért egy csomó olyan tartalmat is meg tudunk valósítani, ami pusztán profitorientált környezetben nem lenne jövedelmező.

A brand-hez az is hozzátesz, hogy a hajó 13 éve ugyanazon a helyen van, ami a budapesti éjszakában nagyon hosszú idő, ráadásul Európában még egy ekkora koncerthajó nincsen. Mivel a technika is európai szintű – középméretű klubhoz mérten persze – ezért sok külföldi előadó szívesen jár vissza. Unikális dolog fellépni a hajón: viszonylag könnyű megtölteni, és nagyon jól néz ki, ha ez sikerül, valódi élmény ott fellépni.

A csaknem 13 év alatt biztosan előfordultak cifrább esetek, amikor valami nem úgy alakult egy rendezvényen, ahogy kellett volna – hogyan oldjátok meg ezeket a helyzeteket?

A rendezvények lebonyolítása egy nagy mentés. Nagyon kevés az olyan este, amikor minden flottul megy: még a rendkívül profin megszervezett Electronic Beats fesztiválon is megesett, hogy szett közben a színpadon tönkrement a CD-lejátszó. Szerintem a rendezvényszervezés- és lebonyolítás arról szól, hogyan tudunk ezekre az esetekre felkészülni, illetve ha bekövetkezik a baj, hogyan tudjuk minél gyorsabban korrigálni.

Kinek és miért ajánlanád az ElectriCity kurzust?

Az oktatók nagy részének eddigi munkáját elnézve úgy gondolom, hogy ez egy naprakész, tényleges tudást átadó tanfolyam. A mi szakmánkban nagyon fontos a stressztűrés képessége, valamint egyfajta karakánabb hozzáállás: jó pontot jelent, ha valaki rendelkezik ezekkel a tulajdonságokkal, ha erre a pályára készül. Ha az ember egy többszáz, vagy többezer fős rendezvényért felel, ott életekért is felel. Bármikor adódhat egy ekkora rendezvényen pánikhelyzet, nekem vagy a kollégáimnak másodpercek alatt kell döntenünk, hogy esetleg megelőzzük a katasztrófát. Ez a munka a legkevésbé szól arról, hogy hátul bulizunk a backstage-ben egy zenekarral. Bármikor jöhet egy áramszünet, amikor elmennek a fények és a hang, és felvillanak az EXIT-feliratot jelző fények – ha ilyenkor nem tájékoztatjuk kellően a közönséget, simán kialakulhat pánikhelyzet.

A következő tizenegyhetes ElectriCity kurzusunk 2016. október 10-én, hétfőn indul. A kurzusról bővebben az alábbi kurzuskatalógusban. Az ElectriCity kurzus nyílt napja szeptember 19-én, hétfőn 18 órától lesz, jelentkezni az info@zeneiparihivatal.hu címen lehet.