2014 August 05

9 kérdés, amin gondolkozz el, mielőtt elektronikus zenei szervező leszel

Urbán Andrea, elektronikus zenei szervező írása

Rendezvényt szervezni egyrészt üzleti vállalkozás, másrészt “Making happy people!”

Aki állt már a színpadon azt figyelve, ahogyan a tele tánctér egy emberként lüktet, az biztosan tapasztalta már azt a semmihez nem hasonlítható boldog érzést: „ezt a bulit mi csináltuk”!

Napjainkban egyre elterjedtebb az elektronikus zene szinte minden fajtája, egyre több szervező és szerveződés kezdett el kifejezetten e-zenei partikat szervezni. Azonban nem szabad elfelejteni, a rendezvényszervezés nem csupán üzlet, hanem felelősségteljes szakma, hiszen nemcsak a rendezvények tartalmáért felel a szervező, hanem a közönség és a fellépők nyugodt szórakozásáért és biztonságáért is.

1545106_10151862107352001_1796951114_n

Ahhoz, hogy profin és felelősségteljesen tudjunk szervezni, nem elég ismerni az aktuális trendeket. Ismernünk kell a teljes e-zenei palettát, ismernünk kell a piaci szereplőket, helyszíneket, konkurenciát, a ránk vonatkozó törvényi szabályozásokat és a legjobban természetesen a célcsoportunkat kell ismernünk, illetve az ő igényeiket.

Miért felel a szervező?

Mindannyian jártunk már olyan buliban, ahol nem volt jó a hang vagy éppen nem volt megfelelő minőségű és mennyiségű ital, és azt is ócska papírpohárban lökték elénk, melegen.

Tapasztaltuk azt is, hogy az amúgy érdekes eseményről csak késve értesültünk, vagy esetleg a beharangozott fellépő a szervező hibájából nem jelent meg az eseményen, vagy éppen emberek nem voltak a buliban.

De találkoztunk olyannal is, hogy órákat álltunk sorba az elővételes jegyünkkel, mert nem volt megszervezve a beléptetés folyamata vagy a biztonsági szolgálatot ellátó emberek tájékozatlanok és inkompetensek voltak.

Ezen apróságok együttes minősége is meghatározhatja a jövőben, egy-egy partysorozat mennyire lesz a közönség kedvence, vagy éppen egy olyan esemény, amire nem szívesen mennek.

Tehát, a szervező felel gyakorlatilag mindenért. A feladatköre nagyon komplex, hiszen egyszemélyben üzletember, marketinges, programszervező, kommunikációs szakember, esetenként booker és kreatív is.

A hazai szcénának olyan szakemberekre van szüksége, akik képesek felelősséget vállalni a tevékenységükért, olyan eseményeket szerveznek, melyeken biztonságos a szórakozás és minőségi a szolgáltatás.

Ha szeretnél saját klubestet építeni, érdemes végiggondolnod pár dolgot, mielőtt belevágsz.

1. Ismerem-e a piacot – a konkurenciát és a közönség igényeit?

A piac megfelelő ismerete nélkül gyakorlatilag vakon szervezünk, ami azt jelenti, hogy koncepciótlan, erőtlen és érdektelen lesz a közönség számára az, amit csinálunk. Feltehetőleg nem lesz hosszú távú és sikeres a sorozatunk.

2. Tudok-e olyan új zenei világot mutatni a közönségnek, amit más szervező még nem csinál?

Ha nincs egyedi, jó elképzelésünk, izgalmas zenei koncepciónk, vagy igazán új kreatív ötletünk, vélhetőleg, nem lesz sikeres, amit csinálunk. Például Tom Select (Girls & Mathematics) saját klubestje mindig valamilyen témát dolgoz fel, ami vizuálisan is, és alkalmasint fizikálisan is megjelenik az eseményeken. Tavaly például sok mázsa homokot szórtak szét a Toldi Klubban, idén pedig füvesítették a belső teret.

3. Van-e saját koncepcióm, képes vagyok megtalálni azt a piaci rést, amelyre van igény?

Kezdő klubsorozat tervezésekor mindenképp érdemes elgondolkodni azon, van e értelme ugyanazt csinálni, amit előttünk már sokan mások megcsináltak. Az All Inn csapata például remekül megtalálta azt a szűk réteget, akik kifejezetten egyfajta zenei élményt keresnek, és ezeken az eseményeken ezt a réteget ki is tudják szolgálni, megalkuvásmentes folyamatos minőség, melyre egy közösség épül. .

10155352_10151994257212001_4283906674490301154_n4. Van-e egy minimális alaptőkém ahhoz, hogy legalább egy évre előre meg tudjam tervezni az eseményeket?

Ha nincs is több milliónk, amivel akár egy évre előre bebiztosíthatjuk magunkat, mindenképpen javasolt az első időszakban a nyereség visszaforgatása, hogy a brandünket megszilárdítsuk. Mindemellett érdemes alternatív forrásokat, szponzorokat vagy mecenatúrát keresnünk a finanszírozás megoldására.

5. Van-e jó kreatív ötletem?

A tavasszal nyílt Larm klub nagyon jó példa, hiszen a beharangozó vírusvideójuk zseniális volt!  A klub sajátosságaira és előnyeire hamar felhívták a figyelmet ezzel a videóval.

6. Azért akarok-e bulit szervezni, hogy legyen fellépésem vagy hosszútávon szeretnék brandépítésben gondolkodni?

Az általános tapasztalat az, hogy egy-egy alkalmi fellépés nem hozza meg a várt sikert és népszerűséget, még akkor sem, ha esetleg ismert külföldi fellépő mellett próbáljuk eladni magunkat. Éppen ezért érdemes mindenképp tudatosan építeni magunkat! Legyen saját stílusunk, egyéniségünk, és mutassuk is meg azt a világnak! A selfmanagement nagyon fontos, izgalmas megfigyelni, ahogyan például SanFranciscoBeat és Sikztah építik saját brandjüket. (Mindkettejük előadása hallható lesz az őszi ElectriCity kurzuson!)

7. Van-e saját csapatom, vagy egymagam szervezek?

Hosszú távon mindenképp érdemes csapatban gondolkodni, hiszen egyrészt így könnyen megoszthatóak a feladatok, másrészt a zenei színességet is könnyebb prezentálni.  Ha nincs megfelelő képzettséged a szervezéshez, mindenképp érdemes tapasztalattal rendelkező társakat keresni. Ennek a szubkultúrának is szüksége van jó szakemberekre!

8. Pontosan tudom és értem, hogy milyen felelősségem van, mint rendezvényszervező?

Ahogyan azt a fenti írásban már fejtegettük, nemcsak a bulik zeneiségéért, kulturális tartalmáért, és minőségéért felel a szervező, hanem a szórakozók biztonságáért is. Csupán felelősségteljes hozzáállással lehet biztonságos és jó bulikat szervezni. Legyen a hitvallásunk: jót, jobban!

Ha az cikket olvasva számtalan kérdésed merült fel, talán érdemes beiratkoznod az ElectriCity – Elektronikus zenei menedzsment kurzusra. Az Emberi Erőforrások Minisztériuma által akkreditált képzés legközelebb 2015. október 19-én indul. Bővebb információ az alábbi kurzuskatalógusban.

 

[A fenti képek a Bladerunnaz partyjain készültek. A képek használatának lehetőségét köszönjük Erdősi ‘Statik’ Gábornak.]

Érdekelnek a zeneipari témájú cikkek? Nem tudod, hogyan növeld a rajongótáborod vagy azt, hogyan építs kontaktlistát? Kattints ide és iratkozz fel ITT és minden pénteken küldünk neked egy magyar nyelvű zeneipari cikket, amit a Zeneipari Hivatal kurzusvezetői kizárólag a hírlevelolvasóinknak írnak!