Milyen zeneipari fórumokat figyel az egyik legismertebb magyar klub zenei programokért felelős vezetője? És ki volt az első magyar női DJ? Bende Zsuzsanna, azaz A38 hajó zenei programszervezője veteránnak számít a hazai zeneiparban. Munkájában mindig a legjobbra törekszik. Az A38 színpadára még azt is megszerzi, akiért sokan csak sorban állnak. A Zeneipari Hivatal új sorozatában a Zeneipari menedzsment kurzusunk vendégelőadóit kérdezzük: olyan nőket mutatunk be, akik évek óta dolgoznak a magyar zeneiparban.
Hogyan kerültél kapcsolatba a zeneiparral? Mi vonzott benne?
19 éves koromban lettem énekesnő. Ez tartott tíz évig, 3 különböző zenekarban. Közben párhuzamosan lehúztam 4 évet a Tilos az Á-ban pultosként, DJ-ként, így én voltam az első női DJ Magyarországon. Aztán a Zene Ünnepe segédszervezőjeként, majd Lajkó Félix menedzsmentjében töltöttem el 3 évet, ezt követően pedig 2002 óta az A38 hajó zenei programszervezőjeként dolgozom. Magyarul 31 éve élek a zenéért, a zenével, a zenéből, – mikor hogy adódik éppen. Nem volt ez szándékos, de mindig ott találtam magam, ahol történtek a dolgok.
– Találkozol-e meghökkenéssel vagy furcsálkodással a kollégák között, hogy Te mint nő látod el ezt a munkakört?
Meghökkenéssel azért nincs dolgom, ennyire már mindenki van annyire kulturált ebben a szcénában, hogy nem hökkent meg ilyesmivel, de néha találom magam olyan helyzetben, amiben kiderül elég sokat kell igyekeznem ahhoz, hogy férfitársaim elismerését a munkámmal kiváltsam. Maguk között könnyebben megy ez, – persze, hogy találkoztam ezzel a jelenséggel. De nem gond, mert nagyon igyekszem. Nem miattuk. Ilyen igyekvő fajta vagyok.
– Ütköztél – e és ha igen, milyen akadályokba a karriered elején, amiatt, mert nő vagy?
Nem amiatt ütköztem nehézségekbe a karrierem elején, mert nő vagyok. Sőt, azt is mondhatom, hogy az életben nem igazán volt ezzel problémám. Mindig egyenlő félként tekintettem magamra, így a férfiak is így tekintettek rám vissza. A munkám elején pedig egyáltalán nem is volt időm ilyesmivel foglalkozni. Van olyan persze, hogy ignorálni próbálnak, és a kompetenciaharc is elég érdekes dolgokat hozhat ki emberekből, de ez pontosan csak addig tud bántó lenni, amíg ilyen-olyan okokból nincs sikerélmény, csak munka van. Mert ilyen fázis is van. És ehhez a munkához valahogy mindenki ért. Ez nem egy tapintatos világ, és a megmérettetés mindennapos.
– Mennyire érvényesül a Te ízlésed az a38 programjainak megszervezésénél? Mi alapján döntesz egy adott fellépő mellett?
Azt gondolom, hogy elkerülhetetlen, hogy érvényesüljön, de nem vagyok egyedül, így nem egysíkú a program. Különben sem innen közelítem már meg a feladatot. Azt a biznisz nagyágyúi döntik el, kire érdemes odafigyelmi, kire nem. Ezt pedig ki lehet olvasni a szaksajtóból is. A közönség is rájuk kíváncsi. A kisebb zenekaroknál viszont nagyon számít, hogy meghallod-e, van-e benne valami jó, amitől rácuppannak a népek. És ha jól döntöttél, és a zenekarban tényleg van potenciál, akkor lehet, hogy megcsinálják a karrierjüket, és akkor persze te is büszke lehetsz egy kicsit, és pontokat gyűjthetsz a közönségnél is, ami szintén nagyon fontos. Ez egyébként tényleg szép feladat, és a hajón sok a feltörekvő zenekar, a méreténél fogva, és a lehetőségek miatt is. Természetesen mindenki a nagyobb zenekarokra utazik elsősorban, így rengeteg energia megy el arra, hogy az ember megszerezze, amit egyáltalán nem kínálnak, vagy nem túl könnyen adnak. De ezek kombinációjából áll össze a munka. Nagyon tudok örülni annak, amit elértünk, mert az jó, és működik. Persze abszolút lehetne jobb, de én ambiciózus és kitartó vagyok. A lényeg az volt, hogy működtetni tudjuk az egészet, és ebből a helyzetből lehet javítani. Döntéseimnél a minőség, a nemzetközi megítélés és eladhatóság a szentháromság.
– Mennyire vagy naprakész zeneileg?
Vannak nálam naprakészebbek. De szerencsére a családon belül. 🙂