2016 February 02

10 hiba, amit tudatos zenei marketinges nem követhet el

Hosszú út vezet odáig, hogy elnyerd a közönség rajongását. Az online marketing és a közösségi oldalak népszerűségének köszönhetően zenészek millióinak nyílik lehetősége arra, hogy széles közönséget érjenek el csupán egyetlen kattintással. Első és egyben legfontosabb szempont, hogy minőségi produkció kerüljön a világhálóra, de hogy mikor, hol, milyen módon, kihez jut el, legalább annyira prioritást élvez. Tanulj a 10 legkönnyebben elkövethető marketing hibából!

1.Nincs marketing terved

Zenekarodra úgy kell tekintened, mint egy márkára. Márkaépítéshez pontról pontra kell haladnod a célok meghatározásától, a stratégiaépítésen, taktikákon, piacelemzéseken, időhatárok meghatározásán és betartásán keresztül a tervezés folyamatosságáig. Mindig tisztában kell lenned azzal, hogy hol tart a zenekarod, hova szeretnéd eljuttatni, mik a lehetőségeid, akadályaid, előnyeid, hátrányaid. Verd ki a fejedből a „majd csak lesz valahogy” filozófiát.

2. Rossz közönséget célzol meg

youtube-to-cut-funding-for-most-original-premium-channels-8bb4ae8a43Zenei stílusod nem mindenki zenei stílusa. Tudnod kell például, hogy milyen korosztályt érint meg a zenéd. Ha még nincs Facebookon elég felhasználható adatod, kérdezz meg lehetőleg minél több embert a családodon és a közeli barátaidon kívül, mit szólnak a számaidhoz. Készíts egy kisebb kutatást arról, hogy általában milyen zenét fogyasztanak, mi az üzenetük és vajon egyezik-e a tiéddel.

3. Az eredetiség hiánya

Nem baj, ha a nagyoktól ellesel néhány fogást, de ne ess abba a hibába, hogy egy az egyben lemásolod őket. A legjobb zenekarok azért maradnak fenn, mert megkülönböztetőek. Vállalj egy kis rizikót és igyekezz minél innovatívabb módon promotálni zenekarod.

4. Csak a közösségi médiában bízol

Megkérdőjelezhetetlen az online jelenlét értelme, de a közösségi média zsúfoltságából adódóan csak a töredékét éred el célközönségednek. Használd a hagyományos, offline eszközöket is: rádiójelenlét, utcai plakátok, élő produkció.

5. Nincs videós promóciód

A videó funkcióját tekintve egy kapocs a zenekar és közönsége között. Itt nyerhetnek az érdeklődők valódi betekintést a világodba. Saját YouTube csatornáddal javíthatod SEO-d. Készíts videoklip- és albumelőzeteseket, videónaplót egy projekted/turnéd során.

6. Spammelés

Senki sem szereti a spameket! Mielőtt még bárkinek is elküldenéd a linked a közösségi médián, ismerd meg, akinek küldöd. Ne posztolj ész nélkül a Facebookon a Zenészek, zenekarok, koncertszervezők csoportban, ne hívd meg azokat is a szegedi koncertedre, akik Debrecenben élnek és tuti nem jönnek. Szólj hozzá a posztjaihoz, váltsatok néhány szót, ezzel sokkal személyesebb kapcsolatokat és hálásabb rajongói tábort építhetsz ki. A kapcsolatépítéshez sokat dob a minőségi közösségi oldal megléte. Oszd meg véleményed a zeneiparról, jeleníts meg érdekes cikkeket, merj kérdéseket feltenni és ne hagyd figyelmen kívül a populáris kultúrát. Ezekkel a kreatív tartalmakkal ráveheted a kíváncsiskodókat, hogy hallgassák meg zenédet.

7. Nincs hivatalos oldalad

onlinemusicmarketingHivatalos oldalad a központi bázisa rajongóidnak. Egy igényes weboldalon minden információt egy helyen kell megtalálnia az érdeklődőnek. Tehát ne hagyd ki a zenekarod önéletrajzát, diszkográfiáját, a turnédátumokat, hírlevélhez jelentkezés lehetőségét, videókat, képeket, és kapcsolattartási információkat. Ha van rá kereted, érdemes felbérelni egy webdizájnert, aki folyamatosan fejleszti és frissíti honlapod.

8. Nincs kontaktlistád

Amikor már összegyűlt jó néhány követőd a Facebookon, még mindig nem tudod őket elérni máshol a közösségi médián kívül. Gondolj bele, mihez kezdenél, ha nem üzemelne a Facebook egy teljes hétig! Az e-mail marketing lehetővé teszi, hogy közvetlenül beszélhess rajongóiddal. Készíts heti/havi e-újságot, hogy kapcsolatban maradhass rajongóiddal hosszútávon.

9. Nincs promóció a koncertjeid alatt

Rajongóidat mégis személyesen tudod a legkönnyebben elragadtatni. Legyen a zenekarodnak merchandise pultja és annak is inkább az igényesebb változata. Termékeidet, promóciós anyagaidat mindig rendezetten, mutatósan helyezd el az asztalon!

10. Rossz időzítés

Az időzítés az egyik legkritikusabb része marketingednek. Időbe telik a marketingbe fektetett energiád megtérülése. Tervezd meg albumod marketing kampányát a felvételi munkálatok kezdetétől! Adj az építkezéshez minimum fél évet és albumod megjelentetése előtt is érdemes előzetesekkel bombázni a nagyérdeműt. Kerüld azokat a dátumokat, amik egybeesnének egy szupersztár kiadási dátumával, nehogy háttérbe szorítsa a te nagy napodat! Ne feledd, az időzítésen áll vagy bukik minden!

Lauren Gill cikkét Fehér Emma dolgozta át magyarra

Ha többet szeretnél tudni a zenei marketingről, lehet, hogy érdemes beiratkoznod a Zenei marketing képzésünkreAz Emberi Erőforrások Minisztériuma által akkreditált kurzusunk legközelebb 2016. március 24-én indul. A képzés katalógusa itt letölthető.